Pagina 1 din 1

Despre Arad, județul Arad, Braica Lorena Minodora, clasa a VI-a

Scris: Mar Mai 14, 2019 6:21 pm
de Mihoc Ștefan Marcel
„COLEGIUL NAȚIONAL VASILE GOLDIȘ –ARAD”
ELEV: BRAICA LORENA-MINODORA
CLASA: A VI-A „B”
PROFESOR: MIHOC ȘTEFAN MARCEL

ARAD, LOCALITATEA MEA

Localitatea în care locuiesc este Arad așa că am decis să scriu o compunere despre cum era orașul Arad în trecut.
Arad este municipiul situate în extremitatea vestică a României ,în câmpia Aradului, pe malul Râului Mureș. Municipiul a fost menționat documentar pentru pima dată în anul 1080, sub numele de Arad, iar ca oraș în anul 1328, fiind una dintre cele mai vechi așezări din țara noastră. Istoria Aradului este una foarte îndelungată începând în jurul secolului al X-lea, pe partea de nord a râului Mureș. Orașul a cunoscut o dezvoltare uriașă în timpul Mariei Tereza aceasta a culminat construcția cetății făcând-o de necucerit. În secolul al XIX-lea orașul Arad formează un centru puternic de emancipare națională care culminează cu Revoluția de la 1848 din Transilvania.
La 20 iulie 1869 se introduce în oraș primele tramvaie cu cai care circulă până în anul 1913. În 1908 s-a înființat prima interprindere de autobuze de pe teritoriul actual al României. Prima cale ferată care va fi construită va lega orașul Arad de localitatea Szolnok (Ungaria). La sfârșitul secolului al XIX-lea și începutul secolului al XX-lea Arad devine centrul politic al mișcării românilor. În 1918 Arad este Casa Consiliului Național Central Român, avându-l ca președinte pe Ștefan Ciocio-Pop. Între 2 noiembrie-1 decembrie preia conducerea Transilvaniei, pregătind actul unirii dintre Transilvania și România de la Alba Iulia. Acesta a devenit în anul 1989 primul oraș liber de comunism din România.
La recensământul din anul 2011 Aradul avea o populație de 159.074 locuitori, fiind al doisprezecelea cel mai mare centru urban al României din punct de vedere demografic. Municipiul Arad constituie pentru vestul României un punct important în ceea ce privește industria și este un nod important în transporturile feroviare și rutiere.
O expediție vânătorească, al unui grup de Homo sapiens venind dinspre Munții Zărandului, oferă primele dovezi arheologice, vechi de aproximativ 40.000 de ani, a prezenței omului pe meleagurile Aradului.
Prezența civilizației pre-indo-europene apare odată cu înființarea primei așezări pe malul nordic al râului Mureș, în mileniul al V-lea î.Hr., iar extinderea așezărilor omenești pe malul stâng al Mureșului apare în mileniul al IV-lea î.Hr.
În mileniul al III-lea î. Hr. așezări prospere apar pe ambele maluri, cât și pe insulele râului aparținând uneicivilizații indo-europene din Epoca Bronzului, care a atins culmea evoluției în jurul anului 1000 î. Hr. Evenimente violente, certificate de descoperirile arheologice din central orașului o dată cu săpăturile efectuate pentru fundațiile hotelului Astoria, au pus capăt acestor așezări omenești.
În secolul al X-lea, maghiarii au început expansiunea lor în Transilvania, una dintre principalele căi de acces fiind valea Mureșului. Acest moment istoric fiind confirmat de descoperirea arheologică a mormântului unui luptător maghiar la Pădurea Ceala. Românii aflați în subordinea lui Glad, sub amenințarea invaziilor ungare au construit o cetate de pământ la Vladimirescu - Schanzen. Luptătorii unguri cucerind și distrugând cetatea la mijlocul secolului al X-lea. Reconstrucția cetății are loc sub domnia voievodului Ahtum, dar fortăreața a fost complet distrusă în anul 1028 după o altă invazie maghiară.